dinsdag 6 augustus dag 17

6 augustus 2013 - Korana, Kroatië

Wat een warme nacht was het om 1.00 u was het nog 33 graden en viel niet mee om te slapen en ik en pj zaten meerdere malen buiten af te koelen. En jawel om 6.00 ik ben al weer wakker en zit op het muurtje en aan zee dit begin stukje te schrijven.Ik tuur over het water wat wel een spiegel lijkt,en er heerst een enorme rust om mij heen. heerlijk even alleen niemand die iets zegt of iets van mij wil. gewoon rust. ik zie aalscholvers die hun best doen een visje te vangen en een meeuwen die weten dat Dhr Niko straks terug komt met de vangst van de dag .De zon zie je langzaam als gloed op de Krk eilanden schijnen en geven een mooie weerspiegeling op het water. je ziet per minuut de kleuren veranderen zal niet lang meer duren of het felle zonnetje zal weer scherp aan de hemel staan. ik tuur over de zee en ineens word mijn aandacht getrokken door iets in de verte. en jawel hoor in de verte zie ik het nog een keer er zwemmen 4 dolfijnen heel op hun gemakje . kabbelen voort richting open zee. ik probeer foto,s te maken maar geen idee of ze zijn gelukt dat zie ik vanavond wel. Inmiddels hoor ik iemand dolfin tegen haar man zeggen en voor je het weet staan er meerdere mensen te kijken. alleen ze zijn zo ver weg jammer . we krijgen een verre kijker van iemand en kunnen ze dan super goed zien. wauwie net jammer dat onze boot al in de tas zit en we er niet heen kunnen varen . inmiddels Natasja wakker gemaakt iets vroeger dan de wekker en ook zei komt zitten kijken. jammer dat het de dag van vertrek hier is. eenmaal uit beeld gaan we maar om de koffie en het verse brood wat alweer klaar ligt voor ons en wij kunnen zeggen we hebben dolfijnen in de vrije natuur gezien Yes.
Maar volgende jaar gaan we zeker terug en hebben nieuwe kansen.
We gaan eten, douchen en nemen afscheid van de buren rondom ons het was erg gezellig geweest ze te leren kennen. En duitse Bernard klampt mij nog snel even aan hier is mijn mail adres waarop ik hem vragend aan kijk.....the dolfins zegt hij met een smile oja ik heb foto,s en hij niet want zijn verrekijker mochten we even lenen. ja goed hoor ik stuur je wel wat toe als het uberhoud wat is. ja danke ..en nu gaan we echt vertrekken. we draaien op de plaats boven de camping maken nog een foto van boven af , toeteren nog even en weg zijn we op weg naar Korana Plitvice lakes.
Het eerste deel van de route is vol bochten en kronkels en inmiddels is Natasja misselijk aan het worden en ga ik naar achter en zij van voren zitten met een zak in de aanslag. Maar gelukkig is het maar 23 km voor we weer op vlakker terein komen en gaat het al snel weer beter gelukkig maar. De route is prachtig zien veel oude gebouwen en landbouwwerktuigen van het jaar nul niet zo luxe als in nederland. Komen onderweg door een gebied wat vroeger Bosnie was en waar je nog heel goed kan zien dat er een flinke oorlog heeft gewoed. Kapotte huizen, kogelgaten in de muren het is een trieste aanblik van een verschrikkelijke tijd die de mensen hier hebben door gemaakt. Maar gelukkig zijn vele niet bij de pakken neer gaan zitten en zijn nog steeds bezig het weer in hun volle glorie te herstellen. Een oude plaats met een enkele oude oostblok land auto zoals ze wel eens zeggen. We laten dit achter en rijden via melnice, Otocac, Zaluznica, Babin potok en andere hele kleine woonplaatsjes naar Korana 5 Km vanaf de plitvis meren en ingang 1. Het is een een rustige camping met een opervlakte van 35 ha en je mag gaan staan waar je wil. het is een bosrijke omgeving met veel schaduw plekken en die is al snel gekozen. Deze camping ligt op een plateau boven de rivier de Korana. vandaar de naam van de camping. Het heeft een supermarkt, grill, restaurant, en super schone sanitair. Het blijkt een goed keuze te zijn geweest. dus ok spullen uitpakken en zitten voor de camper met wat te drinken en jawel met mijn inmiddels erg gewilde eisalade met verse brood van de vorige camping. heerlijk dat smaakt.
We bespreken de dag van morgen en hebben unaniem besloten dat het bij de Plitvices meren route C gaat worden. Een route van ongeveer 4- 6 uur . Je word met een treintje naar het bovenste gedeelte gebracht, wandeld een stuk naar beneden stapt op een boot voor een boottocht over de Kazjak meer, vaart een stuk en loopt nog een stuk. wij hebben er zin in. Maar we moeten nog een nachtje slapen. Het is inmiddels 16.00 en benauwd aan het worden en donkere wolken vullen de lucht met af en toe een flinke donder boven de bergen. Maar het is gelukkig ons gezind en krijgen er geen neerslag uit. Ga maar eens afkoelen onder de douche en info vragen over de bus voor morgen blijkt nog gratis te zijn ook scheelt weer pakeer geld prijs intree is 110 kuna p.p ongeveer 15 euro. We eten in het restaurant wat er heel sjiek uit ziet maar is een grote aanfluiting. champignonne soep zonder champignons een kippenborst met vele vlieguren zo droog en niet gekruid . gemengde salade beschrijf ik niet eens alsof we konijnen zijn. we missen de camping restaurant van de laatste dagen. daar was het super met liefde gemaakt zeg maar. We strijken nog neer bij een cafe op de heuvel met uitkijk over de bergen. en eten een magnum.maar koel nog steeds niet maar wel weer een strak blauwe lucht. vanavond gaan we het niet laat maken want morgen is het een actieve dag. De plitvice meren. We zeggen weltrusten en tot morgen.

xxx de tuftufclub

1. Angelique:
    6 augustus 2013
    Hallo lieve Tuftufer's,
    Ben weer helemaal bijgelezen van het weekend. Wat zijn er daar enge beestjes (rug van P.J) zeg brrrr niets voor mij hoor en zoooo warm!! Ben nog wel benieuwd of je foto's van de dolfijnen zijn gelukt!. Hier nu een heerlijke temp.
    Nou, geniet nog van jullie laatste week. Heel veel liefs blondie XXX
  2. Gerdien:
    6 augustus 2013
    Heey vakantiegangers, ben ook weer helemaal bijgelezen wat hebben jullie het naar de zin, hoop dat het vannacht wat koeler is voor jullie 33gr is wel erg warm om te slapen.
    Geniet ze nog de laatste paar dagen. Xxx Gerdien.
  3. Astrid,Pieter-Jan en Natasja Koning:
    7 augustus 2013
    Lieve Blondie
    ja laatste week is bijna voorbij we hebben vandaag een zeer actieve dag gehad in plitvice meren en zijn kapot hihi morgen komen we weer jullie kant op .Helaas zit het er dan al weer op.
    xxx de tuftufclub
    ps paar foto,s dolfijnen staan onder foto,s 6 augustus

Lieve Gerdien
    vannacht temp heel aangenaam en heerlijk geslapen en ja we genieten nog heel even van deze super vakantie.
    xxx