Donderdag 8 augustus 2013 dag 19

8 augustus 2013 - Vilshofen, Duitsland

De dag van de terugreis is helaas vandaag aangebroken. Om 6.00 ging de wekker af met een toch iets wat vermoeid lijf van gisteren en tegen zin rollen we uit ons lekker liggende bedje z Het is koel 20 graden . We ontbijten wat, maken van ons bed een zitje en klaar zijn we voor vertrek. 7.30 u We betalen de camping halen nog wat voor onder weg en we laten korana en de Plitvice meren achter ons. We rijden het eerste stuk terug via de B-weg de weg die we reden toen we van Senj kwamen. We stoppen vlak voor een klein dorpje bij een oude boerderij ,hier kopen we bij de plaatselijke bevolking Likeur en Honing gemaakt van dennennaalden en bloemen. Het meisje achter het kraam laat van alles proeven en is helemaal blij als ik van alles bij haar koop. We geven liever onze laatste kuna,s uit aan de kleine hardwerkende boertjes met hun eigen bijenkastjes dan het te kopen in de grote supermarkten. Het geeft ons een goed gevoel en het meisje is helemaal blij als ik vraag haar op de foto te mogen zetten. ze glimlacht van oor tot oor terwijl het nog harstikke vroeg is. Daar doen we het voor.
We vervolgen onz reis en zien het beschoten dorpje nu vanaf een andere kant. heftig hoor. Al snel draaien we snelweg op waar het rustig is dus tot nu geen files.
9.15 u 21,7 graden voor de 6 km lange tunnel en na de tunnel 31,9 graden, scheelt gewoon ineens 10,2 graden. wat een verschil. Aan deze kant van de berg zie je al de herfst kleuren ik denk dat het hier in die periode wel eens heel erg mooi zal zijn . en ik denk aan foto,s maken. wanneer nu niet.
11.00 u we passeren Zagreb en Angelique.....Boedapest is hier maar 378 km vandaan . Ik ben geneigd om deze afslag maar te nemen. hihi Nog even tot oktober geduld hebben en ik droom even weg bij die gedachten. Inmiddels begint de temperatuur wel heel erg op te lopen 11.30 is het 35 graden maar dat was nog niet het warmste . De temperatuur loopt tot dik 43 graden op als we via Maribor (Slovenie) tot ver in Oostenrijk (Graz) rijden.
Nog nooit hebben wij zo een warme rijwind gevoelt.
Het is erg vermoeiend om dan te rijden dus maken we om 13.30 een stop bij een wegrestaurant. en dat blijkt een goede keuze geweest te zijn. We besluiten hier gelijk warm te eten want het ziet er super uit en de arco heeft een aangename temperatuur. Ze lopen er zelfs in oostenrijkse kleren erg leuk.
Natasja en pj eten een super schnitzel en ik een streekgerecht / specialiteit van hier.
Een koekenpan met Jager pfändel .Dat is een ragout van zwijn, spek, ui afgemaakt met een fijne wildsaus. Geserveerd met Serviettenknödel een geroosterde appel met grandberry marmelade. Om je vingers bij af te likken. we genieten dus nog steeds zo als jullie wel lezen.
Geniet van elke dag word steeds meer onze lijfspreuk.
Maar ook nu moeten we weer verder en ik besluit achterin te gaan uitbuiken om vervolgens om 17.00 wakker gemaakt te worden .oeps heb een nappie van 2 uur gemaakt. We zoeken een camping op maar dat valt nog niet mee hier het word dus een echte camper plaats. Een mooie plaats Vilshofen an der Dounau. met Uitzicht op de brug die de bergen en het plaatsje Vilshofen met elkaar verbind met daar tussen je raad het al de Dounau. En het is hier ongeveer 27 graden het heeft geregend dus lekker afgekoelt en dat voelt goed als we voor de camper zitten. We hebben echter geen fut meer om het plaatsje in te gaan dus blijven zitten waar we zitten en genieten van het uitzicht op Vilshofen en maak er een foto bij avond van. 22.00 het is nog vroeg als we alle al plat liggen en onze eerste overnachting doen op een camperplaats aan de haven.
slaap lekker allemaal ons gaat het vast lukken. zzzzz

xxx